Handelsbetingelser

    Call to action image

    Handelsbetingelser

    Version 1.3. Opdateret 1. august 2022. 

    1. Om føtex Hjemmelevering
    Når du bestiller via føtex Hjemmelevering, indgår du en aftale med Salling Group A/S, CVR-nr. 35954716, Rosbjergvej 33, 8220 Brabrand (herefter ”Vi”).

    2. Salling Group og Stamdata
    Når du bestiller via føtex Hjemmelevering sker dette ved et login via din Salling Group Profil, dvs. profilens loginoplysninger fungerer som dit login til føtex Hjemmelevering. For at du kan bruge føtex Hjemmelevering, er det derfor en betingelse, at du først opretter en Salling Group Profil, medmindre du allerede har en profil. Bruger du f.eks. ’føtex Plus’-app’en, har du allerede en Salling Group Profil.

    Du vil automatisk blive bedt om at oprette eller logge ind med din profil, når du foretager dit første indkøb via føtex Hjemmelevering. Vi henviser også til profilbetingelserne for din Salling Group Profil, som du kan finde her.

    Som led i tilmeldingen til føtex Hjemmelevering vil du blive bedt om at afgive en række oplysninger. Dine login-oplysninger, dvs. din e-mailadresse og dit kodeord, de kontaktoplysninger som du indtaster, samt det unikke ID, der vil blive tilknyttet din bruger, vil alle udgøre stamdata i din Salling Group Profil (herefter ”Stamdata”).

    2.1. I forhold til behandling af Stamdata som en del af din profil henvises til privatlivs-politikken for profilen, som du kan finde her.

    2.2. Vi vil også behandle dine Stamdata som led i din brug af føtex Hjemmelevering i henhold til disse Handelsbetingelser og Privatlivspolitikken for føtex Hjemmelevering. Dine Stamdata bliver dermed behandlet i to situationer – som en del af din Salling Group Profil og som en del af din brug af føtex Hjemmelevering. Fordi Stamdata er en del af din Salling Group Profil, får du mulighed for at genbruge oplysningerne i andre services, uden at du behøver at indtaste oplysningerne igen.

    2.3. Udover Stamdata kan du blive bedt om at afgive en række yderligere oplysninger som en del af din føtex Hjemmelevering-bruger, som led i oprettelsen af din føtex Hjemmelevering-bruger, eller din senere brug af din føtex Hjemmelevering-bruger. Sådanne oplysninger vil udelukkende blive behandlet som en del af din føtex Hjemmelevering-bruger. En undtagelse kan dog være, hvis du aktivt har samtykket til at dele og bruge oplysningerne med andre services, hvor en eller flere af føtex Hjemmelevering funktioner nu eller fremadrettet måtte give mulighed for dette. I så fald vil du under den konkrete funktion blive oplyst om behandlingen af dine personoplysninger forbundet med delingen.

    3. Betingelser for at kunne benytte føtex Hjemmelevering

    For at kunne benytte føtex Hjemmelevering er det en betingelse at:

    • Du skal være minimum 16 år for at købe alkohol over 1,2%
    • Du skal være minimum 18 år for at købe alkohol over 16,5%
    • Du skal være minimum 18 år for at købe tobaksvarer
    • Du skal være minimum 15 år for at købe håndkøbsmedicin, der ikke er smertestillende
    • Du skal være minimum 18 år for at købe håndkøbsmedicin, der er smertestillende

    Det er ikke tilladt at bestille varer via føtex Hjemmelevering med henblik på videresalg. Såfremt der bestilles med henblik på planlagt videresalg, forbeholder vi os retten til at annullere en eller flere af de afgivne ordrer eller ordrelinjer, uden at der i den forbindelse kan rettes noget krav mod Salling Group eller øvrige koncernforbundne selskaber.

    Det er alene muligt at benytte føtex Hjemmelevering eller afhentning, såfremt ordren overstiger 400 kr. eksklusive pant- og pakkeservice samt tobaksvarer. 

    4. Bestilling af varer
    Din bestilling er gennemført, når din betaling er godkendt, og du modtager straks efter en ordrebekræftelse pr. mail. Se nærmere om din fortrydelsesret nedenfor under afsnit 11.

    Du modtager din faktura på mail i forbindelse med leveringen af din bestilling. 

    Du har mulighed for at ændre i din ordre, efter bestillingen er afgivet. Det vil fremgå af din ordrebekræftelse, hvor lang tid du har mulighed for at foretage ændringer i bestillingen. Der vil også af din ordrebekræftelse kunne findes et link, hvorfra du kan ændre i din bestilling.

    4.1. Udsolgte varer og erstatningsvarer
    Såfremt en vare er udsolgt eller ikke lever op til vores kvalitetskrav, vil føtex Hjemmelevering enten erstatte varen eller lade den udgå af bestillingen. Du vil naturligvis blive underrettet herom via den e-mailadresse, du har opgivet ved bestillingen. Herefter får du mulighed for at til- eller fravælge erstatningsvaren, når servicebudet leverer dine varer. 

    I sådanne tilfælde vil varen så vidt muligt blive forsøgt erstattet, medmindre du har fravalgt, at vi må tilbyde dig erstatningsvarer. I nogle tilfælde vil vi dog ikke kunne tilbyde erstatning. Du kan under Min Profil se Mine Præferencer, hvor du kan til- og fravælge, om vi må erstatte dine varer.  

    Erstatningsvaren vil så vidt muligt være af enten tilsvarende eller bedre kvalitet end varen, du bestilte. Dette sker uden ekstraomkostninger for dig. Såfremt erstatningsvaren har en lavere pris end den oprindeligt bestilte vare, tilfalder denne besparelse naturligvis dig.

    5. Priser
    Priserne på føtex Hjemmelevering er dagspriser og er derfor udsat for variation som følge af bl.a. kampagner og øvrige tilbud. 

    Kampagner og øvrige tilbud på føtex Hjemmelevering følger kampagner og tilbud for fysiske føtex-butikker, herunder bl.a. tilbudsavisen. Der tages dog forbehold for, at udvalget og sortimentet, der indgår i føtex Hjemmelevering kampagner og tilbud, ikke udgør det fulde kampagne- og tilbudssortiment for fysiske føtex-butikker. Visse kampagner og tilbud vil være underlagt mængdebegrænsning, hvilket vil fremgå ved den pågældende vare.

    Du betaler den pris for varerne, som er gældende, når du gennemfører bestillingen, uanset om prisen efterfølgende og inden levering måtte ændre sig i op- eller nedadgående retning. En eventuel difference udbetales eller tilbagebetales derfor ikke.

    Alle priser på føtex Hjemmelevering er vist i dansk valuta (DKK) inklusive moms og afgifter. Derudover er visse varer pålagt emballagepant i henhold til de lovpligtige krav herom. Det fremgår af din ordrebekræftelse og faktura, hvor meget du har betalt i emballagepant. Panten kan du altid få tilbage, når du afleverer de tomme dåser eller flasker i vores butikker eller afleverer til servicebudet, når vi leverer din næste bestilling. Se nærmere herom under afsnittet ”Pant”.
     
    Prisen for levering afhænger af dit ønskede leveringstidspunkt på døgnet, og vil altid fremgå af din købsoversigt, der præsenteres for dig, før du godkender købet.  

    Prisen for leverings- og pakkeservice vil samtidig fremgå af henholdsvis din ordrebekræftelse og din faktura, som du modtager på mail.

    føtex Plus: Du kan bestille varer til føtex Plus priser. Desværre kan du endnu ikke benytte dig af dine personlige tilbud. Der skal du i en føtex butik.  

    6. Betaling og beløbsreservationer
    Når du handler via føtex Hjemmelevering kan du betale med følgende betalingskort og -tjenester: Dankort, Visa/Dankort MasterCard, Visa Electron/Visa Debit samt via MobilePay. Vi tager ikke kortgebyr.

    Vi reserverer pengene på dit kort, når du har lagt din ordre, og pengene hæves først, når varerne er leveret. Vi foretager reservationen for at sikre os, at kortet ikke er spærret, og at der er dækning på kortet. 

    Mangler der dækning på dit betalingskort, bliver kortet spærret. Er kortet udløbet, kan vi desværre ikke gennemføre din ordre. 

    Når beløbet trækkes på kortet, ophæves reservationen. Den maksimale varighed af en reservation afhænger af korttypen. Fordi en reservation har en maksimal varighed, kan reservationen udløbe. Er dine varer ikke afsendt før udløbet af en reservation, vil vi foretage en ny reservation, og den oprindelige reservation vil blive ophævet af din kortudsteder.

    Skulle det ske, at en reservation ikke er blevet ophævet, kan du kontakte din kortudsteder, da det kun er din kortudsteder, der kan ophæve reservationen. Derudover henviser vi i øvrigt til vilkårene for dit betalingskort, som du har fået udleveret af din kortudsteder, f.eks. din bank. Har du spørgsmål, er du selvfølgelig også velkommen til at kontakte vores Kundeservice.

    6.1. Rabatkoder
    Du har mulighed for at benytte rabatkoder i forbindelse med din bestilling og betaling. Sådanne rabatkoder kan enten dække et bestemt rabatbeløb, en rabatprocent eller fri fragt. Det vil fremgå i forbindelse med den pågældende rabatkode, hvad denne dækker over.

    Du kan som udgangspunkt maksimalt bruge én rabatkode pr. ordre, medmindre andet er beskrevet i forbindelse med den pågældende kampagne eller rabatkode. Ved forsøg på at omgå dette forbeholder vi os retten til at annullere ordren. 

    Rabatkoden skal benyttes i forbindelse med bestilling og betaling, og kan således ikke bruges efterfølgende. 

    Rabatkoderne vil være tidsbegrænsede, og skal således bruges inden udløbet af fristen. Den præcise frist for de konkrete rabatkoder vil blive oplyst i forbindelse med tildelingen af rabatkoden. 

    Retten til at bruge rabatkoder er personlig for den oprindelige modtager og må ikke videredeles, medmindre andet er specifikt og udtrykkeligt angivet i forbindelse med den pågældende rabatkode. Ingen rabatkoder må kopieres, gengives, distribueres eller offentliggøres direkte eller indirekte i nogen form eller på nogen måde til brug for andre end den oprindelige modtager. Rabatkoden må heller ikke opbevares i et dataindsamlingssystem uden forudgående skriftlig tilladelse fra Salling Group A/S. Rabatkoder kopieret, gengivet, distribueret mv. uden skriftlig godkendelse fra Salling Group A/S er ikke gyldige og kan afvises eller annulleres.

    7. Sikkerhed ved betaling
    Når du indtaster dine betalingsdata, bliver disse automatisk krypteret og overført til DIBS. Vi har derfor ikke på noget tidspunkt adgang til at læse dine kort- eller øvrige betalingsdata. Det er alene DIBS, der kan læse dine betalingsdata.

    føtex Hjemmelevering overholder NETS’ retningslinjer for internethandel, hvilket betyder, at du som forbruger er mindst lige så godt stillet, som når du betaler med dit betalingskort i dit lokale supermarked.

    Vi tilbyder at gemme dine betalingskortoplysninger, så du kun skal indtaste dem ved første ordreafgivelse. Dine betalingsoplysninger opbevares sikkert og fortroligt hos DIBS. Ved efterfølgende ordrer trækkes pengene automatisk, når du vælger betaling med et af de registrerede kort.

    Kontakt DIBS, hvis du ønsker at slette din kortregistrering igen.  

    8. Levering

    8.1 Levering til din adresse
    Vi leverer til udvalgte postnumre i og omkring Storkøbenhavn samt Roskilde og i Hedehusene. Du kan altid gå ind på vores hjemmeside og se, om vi leverer til dit postnummer. Du vil også i forbindelse med afgivning af din bestilling få besked om, hvorvidt vi kan levere til dig.

    Vores levering foregår med vores egne servicebude, så du altid kan forvente samme høje serviceniveau, som du møder i vores varehus.

    Levering er betinget af, at du bestiller varer for minimum 400 kr. (eksklusiv pant og pakkeservice). Prisen for levering afhænger af din bestilling og vil til enhver tid fremgå af din købsoversigt, der præsenteres for dig, før du godkender dit indkøb. 

    Pakkeservice har en fast pris på 19,00 kr. 

    Vi leverer til dig alle ugens dage med enkelte undtagelser. Du kan bestille levering i intervallet imellem klokken 07-21. 

    Du kan bestille levering i 1, 2, 3 og 4-timers intervaller. Du skal være hjemme til at modtage dine varer. Vi sender dig en SMS ca. 15 min., før vi ankommer. Vi tager forbehold for, at der kan opstå uforudsete forsinkelser ved trafik- og vejrforhold. 

    Såfremt du ikke er hjemme til at modtage dine varer, vil vores servicebud kontakte dig på det telefonnummer, du har oplyst, for at aftale nærmere. Kan vi ikke komme i kontakt med dig eller aftale alternativt leveringstidspunkt, tager vi samtlige varer med retur, og du vil blive pålagt at betale for henholdsvis returfragten samt for frisk-, frost- og kølevarer, idet disse ikke er omfattet af din fortrydelsesret. Beløbet for øvrige varer, der ikke er hverken frisk-, frost- eller kølevarer, vil blive returneret til det betalingskort, som blev anvendt ved købet.  

    Når vi leverer dine varer, tager vi gerne emballagen fra dit forrige køb hos os med retur uden betaling af gebyr.

    8.2 Afhentning ved en af vores butikker

    Vi leverer også til udvalgte lokationer placeret nær vores butikker.

    Denne service har en pris på 19,00 kr.


    9. Pant
    Vores servicebude tager gerne din returpant med, når de afleverer dine varer. 

    For at sikre at servicebudet kan overholde sin tidsplan, så beder vi dig gøre følgende: 

    • Flaskerne skal være tømte, og servicebudet tager kun imod emballage, der er dansk pant-mærket.
    • Du skal samle panten i en klar og transparent pose, hvor der er bundet en knude på. Du kan evt. aflevere dem i returemballagen fra sidste levering. Det er er vigtigt, at posen kan lukkes.
    • Emballagen skal stå klar samme sted, som dine varer bliver afleveret.
    • Hvis returpanten ikke er pakket iht. ovenstående retningslinjer, forbeholder servicebudet sig retten til ikke at medtage returpanten.

    Desværre tager vi på nuværende tidspunkt ikke øl- og sodavandskasser retur. Vi arbejder på at finde løsning.

    Servicebudet tager panten med retur, hvor den bliver optalt. Pengene vil blive indsat på din føtex konto max 10 dage efter afhentning, og du modtager en opgørelse på mail, når pengene står på din føtex konto. Det indestående beløb kan du bruge ved betaling af næste ordre.

    For denne service tager vi et gebyr på 50 øre pr. enhed. Minimumsprisen for denne service er 5 kr. 

    10. Reklamation 
    Vores varer er nøje udvalgte, for at du kan få de bedst tænkelige produkter. Skulle du mod forventning modtage en vare, der ikke lever op til den forventede standard eller er behæftet med en mangel, bedes du hurtigst muligt og senest inden rimelig tid efter manglen er opdaget
    kontakte vores Kundeservice her eller på telefon 89 30 30 99. Er du i tvivl om din vare lider af en mangel, kan du kontakte vores Kundeservice, der kan hjælpe med at vurdere den eventuelle mangel.

    Vi er dog berettiget til at kræve, at du i visse tilfælde sender den mangelfulde eller i øvrigt ombyttede vare inklusiv emballage retur. Du bedes derfor undlade at kassere mangelfulde varer eller varer af dårlig kvalitet, indtil du har haft kontakt med vores Kundeservice. De rimelige fragtomkostninger til returnering af varer afholdes af os. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage. Husk at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.

    På varekøb har du som udgangspunkt reklamationsret i 2 år. For alle varer (herunder varer med begrænset holdbarhed) gælder det, at almindeligt slid/fordærvelse ikke er en mangel i købelovens forstand, selvom nedslidning/fordærvelse kan indtræde inden udløbet af de 2 års reklamationsret.

    Du skal reklamere inden for "rimelig tid" efter, at du har opdaget fejlen.

    Det er et krav, at der foreligger en berettiget reklamation, og at manglen ikke er opstået som følge af slid, fejlagtig brug eller anden adfærd, der har forvoldt skade på varen.

    Købelovens mangelsregler finder anvendelse.

    Varene sendes til: 
    Salling Group
    Att: Kundeservice + ordrenummer
    Industribuen 2-4
    2635 Ishøj

    Vi modtager kun pakker, der sendes direkte til adressen.

    11. Fortrydelsesret
    Ønsker du at returnere samtlige eller nogle af dine varer indkøbt via føtex Hjemmelevering, skal vi gøre dig opmærksom på, at der i overensstemmelse med forbrugeraftaleloven ikke gælder en fortrydelsesret for følgende varer indkøbt via føtex Hjemmelevering:

    • Fødevarer, drikkevarer eller andre varer til husholdningens løbende forbrug.
    • Varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt.
    • Varer, hvor forseglingen er brudt, hvis varerne af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret. 


    For alle andre varer gælder en fortrydelsesret i overensstemmelse med forbrugeraftaleloven, og du har derfor en 14 dages fortrydelsesret fra det tidspunkt, hvor du modtager dine varer.

    Fristen indebærer, at du har 14 dage fra modtagelsen eller fra den dag, vi har indgået aftalen, til at give os besked om, at du vil fortryde aftalen. Du kan sende en mail til
    hjem@foetex.dk eller benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder nederst i handelsbetingelserne. 
    Du kan ikke fortryde varekøbet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at give os besked. 

    Denne fortrydelsesret kan benyttes ved returnering til butik, som beskrevet i afsnit 11.1, eller ved returnering med post eller fragt, som beskrevet i afsnit 11.2.

    11.1 Returnering i butik
    Du kan gøre din fortrydelsesret gældende ved at returnere varen i en af vores fysiske butikker. Hvis du vælger dette, skal du kunne fremvise en kvittering/faktura for købet i butikken. Fortrydelsesretten skal gøres gældende indenfor 14 dage efter, at du har modtaget varen, og derefter har du yderligere 14 dage til at returnere varerne i en af vores fysiske butikker.

    11.1.1. Tilbagebetaling ved returnering i butik
    Hvis du returnerer varen i en af vores fysiske butikker, vil du få tilbagebetalt værdien af varen med det samme. Tilbagebetalingen kan ske kontant eller via betalingskort. 

    Du hæfter kun for eventuel forringelse af varernes værdi, som skyldes at varerne er blevet håndteret på anden måde, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, de fungerer på.

    11.2. Returnering med post eller fragt
    Alternativt kan du gøre din fortrydelsesret gældende ved at returnere varen til os med post eller fragt. 
    Ønsker du at gøre brug af din fortrydelsesret med post eller fragt, skal du ved skriftlig og utvetydig meddelelse underrette os herom inden udløbet af fortrydelsesfristen. Se nærmere herom i afsnit 11.3.

    Hvis du ønsker at returnere varen med post eller fragt, bærer du selv omkostningerne forbundet med returneringen, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår skade under transporten. Du skal kunne dokumentere, at varen er tilbagesendt rettidigt, og du bør derfor altid gemme postkvitteringen som bevis for, at du har afleveret pakken til posten eller transportøren.

    Ved anvendelse af fortrydelsesretten skal de omfattede varer sendes tilbage til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter afgivelsen af din meddelelsen om fortrydelsen til os.

    11.2.1. Tilbagebetaling ved returnering med post eller fragt
    Vi returnerer alle betalinger modtaget fra dig uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget din meddelelse om udnyttelse af fortrydelsesretten. Tilbagebetaling vil ske med samme betalingsmiddel, som blev anvendt ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har samtykket til en anden tilbagebetalingsmetode. Du vil ikke blive pålagt nogen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.

    Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil varerne er modtaget retur hos os, eller indtil du har fremlagt dokumentation for at have returneret varerne.

    Du hæfter kun for eventuel forringelse af varernes værdi, som skyldes at varerne er blevet håndteret på anden måde, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, de fungerer på. Hvis varen har mistet værdi, og det skyldes at du har brugt den på en anden måde, end ovenfor beskrevet, kan du kun få en del af købsbeløbet tilbage. Beløbet du kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage. 
    Vi anbefaler, at du sender varen retur i den originale emballage.
    Hvis den originale emballage mangler, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.

    Varen sendes til:
    Salling Group
    Att: Kundeservice + ordrenummer
    Industribuen 2-4
    2635 Ishøj
     
    Vi modtager kun pakker, som sendes direkte til adressen.

    11.3. Standardfortrydelsesformular
    Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende. Kopier fx formularen ind i en e-mail, udfyld den og send den til
    hjem@foetex.dk

    Til føtex Hjemmelevering Kundeservice.
    Jeg/vi ___________ meddeler herved, at jeg/vi ___________ ønsker at gøre fortrydelsesretten
    gældende i forbindelse med min/vores ___________ købsaftale om følgende varer
    ___________
    Bestilt den ___________/ modtaget den ___________
    Forbrugerens navn ___________
    Forbrugerens adresse ___________
    Forbrugerens underskrift ___________ (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)
    Dato ___________ 

    12. Ændringer i handelsbetingelserne
    Der kan ske ændringer eller tilføjelser til disse handelsbetingelser. I så fald der sker væsentlige ændringer i handelsbetingelserne, giver vi dig besked om dette på mail senest 7 dage før ændringerne træder i kraft.

    13. Lovvalg og værneting
    Tvister vedrørende føtex Hjemmelevering afgøres efter dansk ret. 

    Værnetinget er for forbrugere forbrugerens eget hjemting og for øvrige parter, herunder erhvervsdrivende, er værnetinget Retten i Aarhus. 

    14. Kundeservice
    Vores Kundeservice kan kontaktes på følgende måder:             

    • Telefon: 89 30 30 99 mellem kl 7.00 og 21.00 alle ugens dage
    • Mail: hjem@foetex.dk


    15. Gyldighed
    I tilfælde af, at et af punkterne i nærværende handelsbetingelser bliver erklæret ugyldige eller uigennemførlige, vil de øvrige punkter fortsat være gældende.

    16. Kommunikation fra Salling Group
    Ordrebekræftelser, fakturaer samt ændringer vedrørende dit køb via føtex Hjemmelevering sendes til dig enten via e-mail eller SMS.

    Vi sender derudover også enkelte spørgsmål vedrørende din tilfredshed med føtex Hjemmelevering til dig, idet det er vigtigt for os at kende til din tilfredshed med føtex Hjemmelevering. Spørgeskemaerne vil blive sendt med varierende intervaller. Du er ikke forpligtet til at svare, og dit svar har ingen betydning for dine fremtidige indkøb via føtex Hjemmelevering. 

    17. Klage
    Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte Kundeservice
    hjem@foetex.dk

    Såfremt det ikke lykkes at finde en løsning, og du ønsker at klage over en vare eller tjenesteydelse i forbindelse med dit køb via føtex Hjemmelevering indgives klagen til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Center for Klageløsning via Klageportalen for Nævnenes Hus her. 

    Du kan også kontakte EU-kommissionen via deres online klageportal. Dette kan især være relevant, hvis du ikke bor i Danmark, men i et andet EU-land. Du kan du læse mere om her EU-kommissionens klageportal her:
    http://ec.europa.eu/odr. 

    I tilfælde af, at du klager, kan du oplyse vores mailadresse: hjem@foetex.dk. Du er også meget velkomne til at kontakte os, hvis du får brug for yderligere information.